Marjolein Dubbers: Hormon Kontroll (A természetes egyensúly titka Scolar Kiadó, 2018)

 

Hogy kicsoda Marjolein Dubbers?

Hogy mit olvasok? Egy holland hölgy hormonokról írt könyvét. Egy holland coach-ét, aki megváltoztatta az életét. Természetesen sokan tesszük ezt nap, mint nap. Évről évre. Kiszállunk vagy épp bent ragadunk a mókuskerékben. De ahogy ő ezt a változást leírja, bemutatja, az magával ragadó. A könyv olvasásakor többször volt „aha” élményem. „Rájöttem, hogy bár valóban túl vagyok az ötvenen, még nem is éltem, legalábbis nem úgy, ahogy mindig is szerettem volna…. Ráébredtem, hogy idáig mindig mások céljaival voltam elfoglalva. Több mint huszonöt évem ment el például azzal, hogy a munkaadóm céljait próbáltam megvalósítani. De mik az én céljaim? Mit akarok én? Hirtelen még sürgetőbbé vált, hogy a helyes irányba tereljem az életemet.” Ismerős igaz? Aki egyszer rám talál akár interneten, akár személyesen, ismerős által, közösségi oldalon, nőgyógyász, immunológus, endokrinológus stb. által és az Aviva tornával megismerkedik az már kezdi helyes irányba terelni az életét. Az Aviva torna is egy módszer, egy rendszer. Nem csupán a különleges gyakorlatokat tanítjuk meg, hanem az életmódra, a táplálkozásra is fontos hangsúlyt helyezünk. Nem hiába a táplálkozás gyakorlati részét próbálom megmutatni az alap tanfolyamokon a nagyszünetben. Mindig van nálam gluténmentes étel, évszaknak megfelelő gyümölcs, zöldség, olajos magvak. Megmutatom, hogy kicsit ki lehet mozdulni a komfort zónánkból, és ebbe tökéletesen illeszkedik bele Marjolein Dubbers Hormon Kontroll című könyve. Ahogy az Aviva tornával már el tudjuk kezdeni stimulálni a szervezetünket, a hormonokat befolyásolni, úgy kellene folytatni rendbe tenni életünk többi részét. „A hormonjaink azt szeretnék a legjobban, ha egész nap kinn lennénk a szabad levegőn, egy olyan helyen, ahol isteni a klíma, és nincs szennyezettség. Ideális esetben egész nap csak bandukolnánk, zöldségeket, gyümölcsöket, magvakat, rovarokat gyűjtögetnénk, közben pedig más nőkkel csevegnénk, és a gyerekekkel játszanánk. Aztán a nap végén tüzet raknánk, és a szeretteinkkel vacsorát készítenénk, lezárásként pedig egy eszeveszetten jóképű fickó meghívna minket, hogy tűnjünk el vele egy kicsit a bokrok közé. Arra tippelek, hogy elég kevesen élnek ilyen körülmények között. Hát én sem.”

Ez egy más kor, egy más világ, életritmus és életstílus, amely minden nap, minden órájában alkalmazkodást, adaptációt követel. Egy választ tőlünk. Egy reakciót. Pozitívat vagy negatívat. Stresszeset, vagy stressz menteset. Az előbbire Marjolein azt írja, hogy a stressz a létező legnagyobb hormonzavaró tényező. És hát valljuk be így is van.

De visszatérve a tornára. Tegyük fel van egy Aviva torna alaptanfolyam 6 fővel. (Minél kisebb a csoport annál hatékonyabban tudom átadni a gyakorlatokat.) Később ebből a 6 főből szerintetek hány jön el gyakorló órára, hogy pontosan begyakorolja a mozdulatokat és később is tornázzon (otthon vagy velem az ismétlő órákon?) Hát igen, jól gondoltad 1-2 fő maximum. Eljön, mert változtatni szeretne, tenni az egészségéért. Rendbe hozni magát. De aztán a nagy lelkesedés után visszaáll minden a megszokott kerékvágásba. Miért van ez így?  A könyv erre is válasszal szolgál. „A hormonok simán legyőzik az akaraterőnket. …Bölcsebb együttműködni velük, mint harcolni ellenük. …Amikor este a számítógép vagy a tévé előtt ülünk, azt üzenjük a testünknek, hogy fényes nappal van. A hormonjaink nem tudják, mi az a tévé vagy számítógép, csak a nappalt és az éjszakát ismerik. Esténként sok nő érez leküzdhetetlen kísértést, hogy egyen valamit. Ismerős? Este 11 van, ülünk a mesterséges fényben, a hormonjaink azt hiszik, hogy fényes nappal van, viszont azt is érzik, hogy kezdünk fáradni. Fényes nappal elfáradni pedig veszélyes, hiszen veszítünk az éberségünkből. A hormonjaink nem tudják, hogy valójában a tévé előtt lustálkodunk, vagy a számítógép előtt üldögélünk, és hogy közel s távol semmilyen veszély nem fenyeget. A túlélési ösztönünkkel szemben feladja a harcot az akaraterőnk. Máris eltüntettük a maradék csokis kekszet vagy pizzát. “

Legjobban a hormonok leírása tetszett. Érthetően magyarázza el (hétköznapi példákkal) a női szervezet bonyolult folyamatait. A teljesség igénye nélkül pár részlet a könyvből:

Ösztrogén:

-az ösztrogén egyik legfontosabb feladata a sejtosztódásban van. Az ösztrogéndominanciára jellemző panaszok egy része épp a sejtburjánzással kapcsolatos: a miómák, a ciszták, az endometriózis és a tumorok olyan szöveteket jelentenek, amelyeknek nincs helyük a női testben.

Tippek túl sok ösztrogén esetére:

-együnk rengeteg friss zöldséget és csírát. A zöld zöldségekben található klorofill segíti a májat a xenoösztrogének kiválasztásában és ártalmatlanításában. (javasolja, hogy fele legyen zöld, és a fele legyen nyers.)

-együnk rostot (A használt ösztrogénnek a belekben kell lebomlania, ami csak egészséges bélflórában lehetségek, ehhez pedig sok rost szükséges. pl. zöldségek, gyümölcsök, lenmag, kókuszlisz, zabkorba, pszillium, hüvelyesek.)

-keverjünk minden nap frissen facsart citromot vagy grapefruitot 2 nagy pohár vízhez, nagyon jó aromatáz gátlók.

Progeszteron:

A másik fontos női hormon, amely a petefészekben termelődik a ciklus második felében. Ez az ami általában kevés. Mennyisége 40 éves kor után csökken.

Túl kevés progeszteron tünetei:

-mindenféle PMS-panaszok

-fájdalmas, duzzadt mell

-szabálytalan ciklus

-erős vérzés

-fájdalmas menstruáció

-víz visszatartása menstruáció előtt

-alvási problémák

-pánik roham.

Okok:

-sem petesejt, sem sárgatest, sem progeszteron (azaz menstruáció ovuláció nélkül!!! Csak nem tudunk róla.)

-Stressz: kortizolt termel a testünk, amelynek alapanyaga a progeszteron. A szervezet túlélésre van beállítva, ezért inkább kortizolt termel és a progeszteronból lesz kevesebb.

-Candida fertőzés. Belek egészsége nagyon fontos.

-Pajzsmirigy működés elégtelensége

Tippek kevés progeszteron esetére

-Növeljük a C-vitamin bevitelt

-Csökkentsük a koffein és az alkohol mennyiségét

-Próbáljuk ki a barátcserjét

-Pihenjünk és lazítsunk eleget

-Hormonkontroll segítségével helyes étrend összeállítása.

 

Legközelebb az inzulin, a kortizol, a pajzsmirigy, leptin és ghrelin, bélrendszer és a májról olvashattok pici összefoglalót a Hormonkontroll c. könyvből.

Majd Alultápláltság?, a Plusz kilók nem csak szájon át érkeznek… Legyünk okosabbak mint az édesség!, A tehéntej a bociknak való… A belek nem szeretik a glutént és receptek!

23 augusztus 2018